Groenten eten tijdens zwangerschap verkleint risico van diabetes bij kind PDF Afdrukken E-mail
© Bohn Stafleu van Loghum, Karin Wordragen   
zaterdag 07 november 2009

Volgens Zweeds onderzoek hebben kinderen van moeders die tijdens hun zwangerschap veel groenten hebben gegeten, minder kans op diabetes type 1.


"Dit is de eerste studie die een relatie aantoont tussen groente-inname tijdens de zwangerschap en de kans van het kind om diabetes type 1 te ontwikkelen, maar meer verschillende onderzoeken zijn nodig voordat we definitieve uitspraken kunnen doen", aldus Hilde Brekke van de Sahlgrenska Academy in de University of Gothenburg. 


Brekke en collega's bestudeerden 6.000 kinderen van vijf jaar oud en zagen dat drie procent van hen diabetes type 1 had ontwikkeld of verhoogde antilichamen had die het risico op de aandoening vergroten. Het risico op diabetes was twee keer zo groot bij kinderen van wie de moeder zelden groenten at tijdens de zwangerschap. Het risico op diabetes was het kleinst bij kinderen van wie de moeder tijdens de zwangerschap dagelijks groenten at.


"We kunnen op basis van dit onderzoek niet met zekerheid zeggen of het de groenten op zich zijn die bescherming bieden. Maar andere factoren die met het eten van groenten samenhangen, zoals het opleidingsniveau van de moeder, blijken er niets mee te maken te hebben", aldus Brekke.


Hoewel niet bekend is waarom iemand diabetes type 1 ontwikkelt, wordt wel aangenomen dat omgevings- en genetische factoren hierbij een rol spelen.



Geef uw mening

Schrijf uw commentaar
Naam:
Onderwerp:
UBBCode:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
Security Image

Powered by JoomlaCommentCopyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.Homepage: http://cavo.co.nr/

Laatst geupdate op ( maandag 09 november 2009 )
 
< Vorige   Volgende >







De vingerprik om mijn bloedglucosewaarde te meten is pijnlijk
De vingerprik om mijn bloedglucosewaarde te meten is pijnlijk