|
Meer vet en minder koolhydraten maken insuline overbodig |
|
|
|
|
© Bohn Stafleu van Loghum, Marieke
|
|
vrijdag 07 april 2006 |
|
Door deskundigen wordt voor mensen met diabetes nog steeds aanbevolen om een koolhydraatarm en vetarm eetpatroon aan te houden. De resultaten van een nieuwe klinische studie zeggen echter wat anders; hieruit blijkt dat juist het tegendeel gezond is. Met een vetrijk en koolhydraatarm dieet kon rond de helft van het aantal testpersonen zelfs na 18 dagen stoppen met hun medicijnen. Bij vrijwel alle patiënten liep de insulinebehoefte duidelijk terug. 75% van de vereiste medicijnkosten konden op deze manier worden bespaard. Ten opzichte van de controlegroep was er bovendien een duidelijke gewichtsreductie vast te stellen.
De studie is uitgevoerd in de Reha-Klinik Überruh van de Duitse verzekeringsmaatschappij Baden-Württemberg. Dr. Heilmeyer: "Naar aanleiding van dit voorliggende bewijs en de hier voorgestelde resultaten lijkt het dringend noodzakelijk te zijn om de aanbevelingen ten aanzien van voeding te overdenken en een lange termijn studie op deze problematiek los te laten."
De problematiek wordt onder meer beschreven in het boek Die Diätkatastrophe van de atlete Clifford Opoku-Afari en olympisch kampioene Heide Rosendahl. Hier wordt ook aangegeven waarom dit voedingspatroon volgens onderzoeksresultaten van de Harvard universiteit tot op dit moment alleen nog bekend zijn van onder meer Alfons Schubeck of Heidi Klum. Ook de Duitse televisie besteedt aandacht aan deze, toch wonderlijke, resultaten.
|