|
Toch geen verband vetvrij dieet en diabetes |
|
|
|
|
dinsdag 26 augustus 2008 |
|
Twaalf jaar lang deden Amerikaanse wetenschappers onderzoek naar het verband tussen een vetvrij voedingspatroon en de kans op diabetes. Conclusie: wél een verlies van gewicht, géén verminderd diabetesrisico.
Tussen 1993 en 2005 werkten veertig klinieken mee aan een grootschalig onderzoek onder 49.000 vrouwen. Alle vrouwen waren gezond en tussen de 50 en 79 jaar oud. De deelnemers werden willekeurig verdeeld in twee groepen. De ene groep kreeg een vetvrij dieet voorgeschreven rijk aan fruit, groente en granen. De andere groep volgde een eetpatroon met een gewone hoeveelheid vetten.
Na een periode van 8 jaar bleken er geen significante verschillen te zijn opgetreden tussen beide groepen. Hoewel de groep die een vetvrij dieet volgde meer gewicht verloor, kon men het dieet niet in verband brengen met de kans op diabetes. Het volgen van een vetvrij dieet vermindert het risico op diabetes niet, concluderen Amerikaanse onderzoekers.
|